החוג ללימודים רומאניים

תמונה של ד"ר גור זק

ד"ר גור זק

קרא עוד
סיימתי את לימודי הדוקטורט במרכז ללימודי ימי הביניים באוניברסיטת טורונטו ב-2008, ואני מלמד בחוג לספרות כללית השוואתית באוניברסיטה העברית מ – 2009. מחקריי עוסקים בעיקר בספרות האיטלקית והלטינית של ימי הביניים והרנסנס, תוך דגש על יצירתם של "שלושת הכתרים" של הספרות האיטלקית: דנטה אליגיירי, פרנצ'סקו פטררקה וג'ובאני בוקאצ'ו. אני מתעניין במיוחד באופן בו תפסו יוצרי ימי הביניים והרנסנס את התפקיד האתי, הקיומי והרוחני של קריאת וכתיבת ספרות, ובהיקשים שניתן להסיק מכך לגבי חשיבותה של הספרות לימינו אנו. בנוסף אני עוסק בתיאוריה ובפרקטיקות של כתיבה אוטוביוגרפית למן העת העתיקה ועד ימינו וכן בתיאוריות עכשוויות המתמקדות בקשר בין ספרות, אמפתיה וחמלה. פרסומיי כוללים ספר על עיצוב העצמי ביצירתו של פרנצ'סקו פטררקה, שראה אור בהוצאת קיימברידג', ושורה של מאמרים על ספרות ימי הביניים והרנסנס שהופיעו בכתבי עת מובילים. ספרי השני, העוסק בקשר בין ספרות ונחמה ביצירתו של בוקאצ'ו, יראה אור בקרוב. בין הקורסים שאני מלמד: יצירות מופת בספרות העולם, אוטוביוגרפיות בתרבות המערב, כתיבה ומגדר ברנסנס האיטלקי, הומניזם ופוסט הומניזם בספרות הרנסנס, וקריאה ב"קומדיה האלוהית" של דנטה.

קראו פחות
תמונה של גב' רשל לסקר-פלדמן

גב' רשל לסקר-פלדמן

קרא עוד
אני מלמדת צרפתית (בחוג לצרפתית ואחר כך חוג ללימודים רומנים ולטינו-אמריקיים) באוניברסיטה העברית מאז 1990. אני מלמדת צרפתית כשפה זרה (מתחילים ומתקדמים) וקורסים בקריאת טקסטים ובשפה מדוברת. ניסיוני המקצועי בהוראה והידע שלי בתיאטרון (ניהלתי את התיאטרון הצרפתי Théâtr’Acte), בספרות, בפילוסופיה ובפסיכואנליזה, מעניקים לפדגוגיה שלי הביט חופשי של משחק שמושך ומסקרן את הסטודנטים.
בקורס למתחילים הגישה הלשונית היא גלובלית, וכוללת פרוזודיה, תחביר, והבעה בעל-פה, יחד עם דיקדוק וסמנטיקה.
בקורס למתקדמים, ההיבט התרבותי זוכה למקום מועדף. בניתי את הקורס לפי תימות מסוימות, כאשר כל תימה מועברת באמצעות טקסטים שונים – ספרותיים, פילוסופיים, פובלציסטיקה, שירים, תיאטרון– ובצפיה לסרטים והקשבה לשירים ולהרצאות. הזמנתי לכיתה את סבין היונג (מתרגמת, סופרת ומשוררת), ג'קי פלדמן (פרופסור באנתרופולוגיה), שושנה מרזל (מומחית באופנה) ודלפין הורווילאר (רבה וסופרת). בניתי חוברת "מודולרית" שמאפשרת לי להשתמש במספר טקסטים חדשים כל שנה (ושמחירו נשאר בהשיג ידם של הסטודנטים). הדיקדוק נלמד ככלי פרקטי ומעשיר את השפה ולא כמטרה לעצמה.
על פי הגישה האישית שפיתחתי בקורס לקריאת טקסטים, מתחילים בקריאת שירה קלסית הבנויה בדגם ה"אלקסנדרין". הקצב וההפסקות לנשימה מפגישים את הסטודנט עם הפרוזודיה של המשפט הצרפתי ומאפשרים את הבנתו ביתר קלות.
הקורס בשפה מדוברת מבוסס כולו על תרגילי דרמה. השימוש בתיאטרון כטכניקה ללימוד שפה זרה מוכר מזה זמן רב (ראה את המאמר שלי בנושא: https://journal.lib.uoguelph.ca/index.php/nrsc/issue/view/189). התיאטרון עוזר לגבש את הקבוצה, מפתח דמוי עצמי חיובי, ומגרה. התיאטרון הופך את השפה הצרפתית לא רק לכלי לתקשורת, אלא לביטוי עצמי יצירתי. לעתים קרובות, מעלים הצגה לקראת סוף השנה. הצגה זו מעניקה לסטודנטים הנאה רבה. כחלק מפרויקט התיאטרון, הוזמנתי לצרפת עם הכיתה כדי להציג מחזה שכתבתי בהשראת הסטודנטים. עם Nous Autres הצגנו בדיג'ון ובפריז ב La Cartoucherie במרס 2016.
אני בעלת תואר מ.א. בספרות צרפתית מהאוניברסיטה העברית (1996) (תיזה: "צחוק כעיקרון השבר בתיאטרון אבנט-גרד"), ותואר מ.א. בפסיכואנליזה מאניברסיטת דידרו, פריז (2014) (תיזה: "האני על גבול המשחק בתיאטרון"). אני גם בעלת תעודה בפסיכודרמה מסמינר הקיבוצים (2000), ותעודת הוראה מטעם האוניברסיטה העברית (1983)

קראו פחות
תמונה של גב' אספיר מילמן

אספיר מילמן

קרא עוד
מתרגלת. סיימה תואר ראשון בהצטיינות באוניברסיטה העברית בירושלים, בחוג לספרות כללית והשוואתית ובחוג ללימודים רומאניים, במדור לאיטלקית. 

כעת מתרגלת בבית הספר לספרויות ומאסטרנטית בתוכנית אישית מחקרית בחוג ללימודים רומאניים באוניברסיטה העברית

קראו פחות
תמונה של פרופ' קמליה סולימאן

פרופ' קמליה סולימאן

Visiting Professor
קרא עוד
Camelia Suleiman (Ph.D. Linguistics, Georgetown University), is an associate professor at the Linguistics and Languages department at Michigan State University. She has led the Arabic Program from 2012-2020. Her research interests are in the Sociolinguistics of Arabic and its contact with Hebrew, on language, race and gender and the nation, language and the media and the Israeli-Palestinian conflict. Her publications include: The Politics of Arabic in Israel: A Sociolinguistic Analysis. University of Edinburgh Press. May 2017, and Language and Identity in the Israel-Palestine Conflict: The Politics of Self-Perception in the Middle East. November, 2011. London: I.B. Tauris Press. Her articles appeared in ‘Journal of Psycholinguistic ResearchPragmaticsMiddle East Critique, The Middle East Journal of Culture and CommunicationMiddle East Studies Association Bulletin, Social Media and Society, and others. Her research also received several awards, press releases, and media coverage.
קראו פחות
תמונה של פרופ' משה סלוחובסקי

פרופ' משה סלוחובסקי

חדר 6521, שעות קבלה: בתיאום מראש
02-5883778

קרא עוד
למד לתואר ראשון ושני באוניברסיטה העברית בירושלים. לאחר סיום המוסמך למד שנה לתואר מוסמך בפריס, ואז המשיך ללימודי דוקטורט באוניברסיטת פרינסטון בארצות הברית. שב לירושלים ב-1995 ומאז מלמד בחוג להיסטוריה. פרופ' סלוחובסקי מכהן בקתדרה על שם פולט וקלוד קלמן לתולדות יהדות צרפת. תחומי העיסוק שלו הם היסטוריה צרפתית, היסטוריה דתית, והיסטוריה של קולוניאליזם. שימש כראש תכנית אמירים.

קראו פחות
תמונה של פרופ' מנואלה קונסוני

פרופ' מנואלה קונסוני

חדר 6817, שעות קבלה: בתיאום מראש
02-5882480

קרא עוד
מרצה בכירה, מכהנת כראש החוג ללימודים רומאניים ולטינו-אמריקניים וכראש המדור ללימודים איטלקיים. כמו כן, הינה חברה בסגל של בית הספר להיסטוריה. מחברת הספר רזיסטנצה או שואה: זיכרון הגירוש וההשמדה באיטליה, 1985-1945 (2010). היסטוריונית, תחומי המחקר שלה הם: היסטוריה יהודית בעת החדשה המאוחרת, לימודי שואה, היסטוריה איטלקית והיסטוריה של הספרות האיטלקית במאה ה-19 וה-20, והיסטוריה של אירופה המערבית אחרי מלחמת העולם השנייה. ספרה החדש, La ferita della Nazione. Storia e memoria dell’Italia del dopoguerra (פצע האומה: היסטוריה וזיכרון של איטליה שלאחר המלחמה) צפוי לראות אור בחורף 2013 (הוצאת Laterza). בימים אלה עורכת ד"ר קונסוני מחקר בנושא: "מוות, קורבנות וזיכרון. השקפות היסטוריות של השיח התרבותי על השואה".

קראו פחות
תמונה של ד"ר קיארה קרדונה

ד"ר קיארה קרדונה

חדר 354, בניין מנדל

קרא עוד
חוקרת הספרות והמתרגמת קיארה קראדונה היא עמיתת מחקר בתוכנית עמיתי מרטין בובר באוניברסיטה העברית בירושלים.מחקרה עוסק בשירה ובפרוזה, הן בהקשר של הפילוסופיה האירופאית המודרנית והן בהקשר לדיסציפלינות אחרות מתחום האמנות. ד"ר קראדונה היא בעלת תואר שלישי בספרויות רומאניות, אותו סיימה  באוניברסיטת היידלברג(גרמניה) ב-2017 עם תזה על שירתו המאוחרת של המשורר פאול צלאן, שפורסמה כספר ב-2020 בגרמנית. במחקרה הנוכחי היא בוחנת את הקשר בין ספרות ואנתרופולוגיה באיטליה וצרפת במאה ה-20, מחקר אשר יופיע כספר על מושגי הטבע ברומן ״הורצ׳ינוּס אוֹרקה״ של הסופר האיטלקי סטאפנו דאריגו. בחוג ללימודים רומאניים מלמדת  קיארה  קורסי מבוא לספרויות ותרבויות רומאניות,כמו גם קורסים על דמויות ותנועות מרכזיות בהיסטורית הספרות האיטלקית המודרנית והעכשוית ועל הקולנוע האיטלקי.קיארה נולדה וגדלה בצפון איטליה ומאוד אוהבת את השירים האיטלקיים משנות ה-60 עד היום. חבריה קוראים לה ״ג׳וקבוקס חי״ משום שהיא מיד מתחילה לשיר איזשהו שיר ישן כשנותנים לה מילה כלשהי באיטלקית... 

קראו פחות
תמונה של ד"ר מרטין רודן

ד"ר מרטין רודן

חדר 6819
שעות הקבלה: בתיאום מראש באמצעות דוא"ל

קרא עוד
חוקר תרבות וספרות צרפת. הוא מלמד את הקורסים "תולדות תרבות צרפת וספרותה במאות ה-17 וה-18" ו" תולדות תרבות צרפת וספרותה במאות ה-19 וה-20". תחומי המחקר העיקריים שלו הם "יצירתו של אלבר קאמי (Albert Camus), "הרומן הצרפתי בעידן הרומנטיקה" והפילוסופיה של קונסטנטין ברונר (Constantin Brunner)". ספריו, Notre culture européenne, cette inconnue (תרבות אירופה העלומה), מסה על ההיסטוריה של תרבות אירופה מימי משה והומרוס עד ימינו ועבודת המחקר שלו Camus et l'antiquité (קאמי והעת העתיקה) התפרסמו בשנים 2009 ו-2014 בהוצאת פטר לנג בשווייץ. ד"ר רודן פרסם גם מספר מאמרים על סופרים והוגים צרפתיים בכתבי עת אקדמיים בינלאומיים ובמוסף "תרבות וספרות" של עיתון "הארץ".

קראו פחות